Od dwudziestu lat wyjeżdżam z dziećmi i młodzieżą na kolonie, zimowiska, zielone szkoły. Ta forma pracy z młodzieżą i dziećmi wydaje mi się ważna i godna uwagi. Przesłaniem, szczególnie dla dzieci ze Śląska jest promocja zdrowia zmierzająca do zwiększenia potencjału zdrowia, pozwalająca każdemu uczestnikowi, w każdym momencie dnia, na możliwie jak najlepsze wykorzystanie możliwości danych przez naturę i otoczenie, zwiększając tym samym szansę na życie aktywne, dające radość i zadowolenie.
Grupowe wyjazdy dzieci młodzieży służą następującym celom:
Zapewnienie pełnej regeneracji sił fizycznych i psychicznych,
Poznanie nowych regionów kraju,
Kształtowanie postaw patriotycznych,
Uczenie zasad organizowania sobie samemu aktywnego wypoczynku,
Rozwijanie form samorządności i współżycia w grupie,
Zaspokajanie potrzeb intelektualnych i kulturalnych,
Nie bez znaczenia jest fakt, że z tego typu form wypoczynku korzysta wiele dzieci z rodzin biednych, gdzie sytuacja finansowa uniemożliwia wyjazd na wczasy. Generalną zasadą wyjazdów śródrocznych dzieci- tak zwanych Zielonych Szkół- jest masowość.
Do zielonej szkoły powinny wyjechać wszystkie dzieci z danego poziomu nauczania np. z klas trzecich. Jedyną przeszkodą uniemożliwiającą dziecku wyjazd są uwarunkowania zdrowotne. Nie może się zdarzyć, że zła sytuacja materialna rodziców nie pozwala dziecku na wyjazd z całą klasą. W szkole, w której pracuję to dyrekcja i nauczyciele starają się o dofinansowanie najbiedniejszych (szukanie sponsorów, zbiórki pieniędzy).
Dobra organizacja wyjazdu dzieci na zieloną szkołę to nie tylko rezerwacja taniego i zarazem dobrego ośrodka oraz zapewnienie transportu. To również zaplanowanie, czego chcemy nauczyć i co chcemy osiągnąć w trakcie trwania zielonej szkoły. Planując pracę na zielonej szkole musimy brać pod uwagę następujące czynniki:
Umiejscowienie zielonej szkoły i warunki, jakimi dysponuje ośrodek,
Wiek uczestników,
Predyspozycje i zainteresowania zespołu klasowego,
Pasje i zainteresowania nauczyciela,
Wiedza na temat, w czym mogą pomóc i co potrafią pozostali nauczyciele wyjeżdżający na zieloną szkołę.
Dobrze zaplanowana praca nauczyciela w trakcie zielonej szkoły przynosi długotrwałe efekty dydaktyczne i wychowawcze.
Chciałam przedstawić szczegółowy plan pracy zielonej szkoły, który był realizowany podczas wyjazdu śródrocznego uczniów klas trzecich w Dźwirzynie. Plan ten zawiera elementy edukacji ekologicznej i zagadnienia profilaktyki zdrowotnej. Moim zamierzeniem było wykorzystanie otaczającego środowiska do wzbogacania wiedzy i umiejętności uczniów. Ważne jest, aby w czasie wyjazdu poruszyć wszelkie rodzaje aktywności twórczej, rozbudzić zainteresowania, pozwolić odkrywać i spostrzegać to, co nam dorosłym wydaje się oczywiste.
Pisząc poniższy plan pracy wykorzystałam swoje własne doświadczenia w pracy z dziećmi, pomysły zawarte w książce Beaty Lisowskiej "Zielone szkoły- programy i scenariusze" oraz "Program Wczesnoszkolnej Zintegrowanej Edukacji XXI wieku- klas 1-3" wydawnictwa WSiP.
Plan jest skorelowany z rozkładem materiału dla klasy 3 oraz z podręcznikiem do języka polskiego H. Dobrowolskiej, A. Koniecznej i W. Dziabaszewskiego: "Wesoła Szkoła" cz. 3.
(...)
Michalina Matuszek Szkoła Podstawowa nr 1 w Rydułtowach |